Servicecontract ketel kent vele smaken - Installatie.nl

2022-07-01 21:30:57 By : Mr. Sam Lee

Home » Nieuws » Servicecontract ketel kent vele smaken

Consumentenprogramma Radar van Avro Tros heeft in kaart gebracht hoe service- en onderhoudscontracten van cv-ketels er in Nederland uitzien. Uit de enquête die het programma in maart deed onder 14.000 huishoudens blijkt dat er grote verschillen zijn in dienstverlening en prijzen. Met merendeel van de respondenten betaalt tussen de 10 en 15 euro per maand voor periodiek onderhoud, exclusief materialen.

Radar ondervroeg bijna 14.000 mensen met een onderhoudscontract voor hun cv. 45 procent heeft een onderhoudscontract bij een lokale installateur, 13 procent (ruim 1800 mensen) zit landelijke opererende partijen zoals Feenstra (1800 mensen, 13 procent), Energiewacht (ruim 1300 mensen, 10 procent). Ook energieleveranciers zoals Eneco en Essent worden genoemd.

Bekijk hier alle bevindingen van Radar

De grootste groep (46 procent) betaalt jaarlijks voor het onderhoudscontract. De grootste groep betaalt 60 tot 110 euro per jaar (60 procent), 110-180 euro per jaar is ook niet ongewoon (29 procent). 37 procent van de ondervraagden betaalt per maand. De grootste groep betaalt 10 tot 15 euro per maand (41 procent). Een kwart (25 procent) betaalt 5-10 euro per maand en 1 op de 8 (12 procent) 15-20 euro per maand. Bij een duurder onderhoudscontract, van bijvoorbeeld 25 euro per maand of 300 euro per jaar, zijn de materiaalkosten bij reparatie vaker inbegrepen, maar ook niet altijd. Ook hier moet bij 1 op de 3 gevallen het materiaal nog apart worden afgerekend. Periodiek onderhoud, storingsdienst en voorrijkosten zijn bij de duurdere contracten meestal wel inbegrepen.

Bij de meeste respondenten (57 procent) wordt de cv-ketel volgens het contract één keer per jaar nagekeken. Bij 39 procent is dit eens per twee jaar, bij 3 procent is dat minder vaak. Komt het bedrijf ook net zo vaak langs als in het contract staat? Bij veruit de meeste mensen, 87 procent, is dat gelukkig het geval. Bij 5 procent (ruim 700 mensen) slaat het bedrijf weleens een afspraak over, en bij 1 procent (86 mensen) komen ze nooit. 7 procent weet het (nog) niet. De meeste ketelfabrikanten schrijven voor dat toestellen jaarlijks of tweejaarlijks moeten worden onderhouden.

Bij de meesten (79 procent) legt het bedrijf zelf contact wanneer het tijd is voor de onderhoudsbeurt. 9 procent moet zelf bellen, en bij 12 procent is het soms de één, soms de ander die belt voor een afspraak. 1 op de 10 mensen die zelf moet bellen om een afspraak te regelen moet daar behoorlijk moeite voor doen; zij moeten meerdere keren bellen of mailen om een afspraak ingepland te krijgen. Bij nog eens 2 procent lukt het helemaal niet.

Haah, wij hebben ook een hele discussie gehad op het werk hierover Je kunt beter 1 keer per 2 jaar doen want dan verdien je tenminste iets

Wij doen nu nog elk jaar 1 keer onderhoud voor een goeie 170 euro met storing garantie. Kosteloze reparaties aan het toestel

Klanten vinden dit doorgaans al veel te duur, waardoor ik ze aanraad om gewoon geen onderhoud te doen en wachten tot het stuk gaat op zondag.

Of ze laten voor 40 euro een beun komen

Je doet je naam in ieder geval eer aan , top !

Feenstra heb na het plaatsen van nieuweketel 20-12 -2021 betaald=1.683,00 feenstra relatie nr6503/162 factuur nummer1621127507 ik heb een week met een groote lekkage gezeten mijn douccel het regende zo erg door de slegte aanleg de buis onder de vloer was afgebroken zodat de zolder vloer en de douccel ook onderliep een nieuwe factuurop21- 01- 2022 – 53,67 moest ik toen betalen ik zit nog steeds met een onbruikbaare douccel vang het lekwater op met een emmer die ik door mijn andere badkamer het water voor de wc geruik om door te spoelen heb bij de auto van feenstra heeft die monteur weer naar feenstra gebeld nu moet ik maar weer afwachten wat er gaat gebeuren ik ben 87jaar oud gboren 31-12-1934

beste meneer amg spronk landman, ik zou een ander plaatselijk en erkend bedrijf bellen om het eens goed na te laten kijken en in orde te brengen. succes !

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer dan één op de drie mensen in Europa wordt blootgesteld aan gezondheidsrisico’s door de… Lees verder →

De Cleanet Riva van LAUFEN is verkrijgbaar in vier verschillende keramiek kleuren: glanzend wit, mat… Lees verder →

De vraag naar hybride warmtepompen explodeert. Op de VSK interviewde Frans Reichardt twee specialisten: Rick… Lees verder →

De laatste warmtepomptrends: lees ze in de Installatie special Warmtepompen. Lees verder →

De Duitse sanitairfabrikant Kludi is overgenomen door het RAK Ceramics. Dit is een van de… Lees verder →

Een ventilator onder je radiator kan de afgifte bij lage aanvoertemperatuur verbetereren. Lees verder →

Voetbalclubs kunnen met warmtepomptechniek veel energie en geld besparen. Mitsubishi Electric-importeur Alklima is partner van het KNVB-programma De Groene Club geworden. Lees verder →

Wij Techniek gaat samenwerken met Technasium scholen in Nederland. Lees verder →

Wat maakt een cv-monteur allemaal mee? De meest aangrijpende verhalen zijn nu gebundeld. Lees verder →

In Lochem is gestart met de bouw van een waterstofinstallatie om 10 bewoonde woningen eind dit jaar te verwarmen met een waterstofketel. Lees verder →

De vraag naar hybride warmtepompen explodeert. Op de VSK interviewde Frans Reichardt twee specialisten: Rick Bruins van Remeha en ondernemer Pieter Reijnders, die met een fysieke winkel in Haarlem op dit moment een grote toeloop heeft. Hoe gaat de hybride route lopen, en wat valt op bij het kopersgedrag van consumenten?

Wat is voor jou als werknemer het belangrijkste in je werk?

Wat weet jij over de energietransitie, warmtepompen en cv-ketels? Test je kennis in Het Grote Installatie Puzzelboek. Bestel het boek hier.