Het zijn dé elekto-auto’s van het moment: de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Over een tijd krijgen ze er grotere broers bij. Dit zijn de toekomstvisies op de Ioniq 7 en EV9.
Hyundai en Kia zijn net begonnen met de uitrol van een compleet nieuwe generatie elektro-auto’s. Daarvoor is een heel nieuw en geavanceerd platform in het leven groepen, dat luistert naar de naam E-GMP. Dat is uiteraard een modulaire bodemsectie, die in allerlei vormen en maten gegoten kan worden. Wat vooral uniek is voor het segment, is het standaard 800 volt-systeem. Daardoor zijn de auto’s allemaal onder meer in staat om ultrasnel te laden.
Hyundai geeft ons een klein beetje van de grote Ioniq 7
De Ioniq 5 en EV6 zijn dus pas het begin, in de komende jaren wordt het Ioniq- en EV-gamma verder uitgebreid. Volgend jaar verschijnt er vanuit Hyundais kant in ieder geval een EV6. Dat wordt de directe opvolger van de eerste Ioniq, de gestroomlijnde fastback die we al sinds 2017 kennen.
Maar uiteraard komen er ook grotere modellen aan. Grote SUV’s, welteverstaan. Hyundai gaat ‘m de Ioniq 7 noemen, Kia plakt er de titel EV9 op. De modellen bevinden zich nog in de conceptfase, want ze gaan niet vóór 2023 de weg op.
Op de autoshow van Los Angeles, die momenteel aan de gang is, hebben beide fabrikanten hun modellen al onthuld. De Ioniq 7 (nu nog ‘SEVEN’) en EV9 zijn beide futuristisch ogende SUV’s, waarbij met name de achterpartij van de Hyundai opvalt. De koets mondt uit in een vlak staande achterruit, die vooralsnog als klep fungeert. Met een klein beetje fantasie zie je daar een heel klein beetje in terug van de legendarische Ferrari 250 GT Breadvan, die ook zo’n kaarsrechte en glazen achterklep inclusief iets aflopende daklijn had. Uiteraard wordt de Ioniq 7 verder aangekleed met de bekende pixel-verlichting die ook de Ioniq 5 zo uniek maakt.
De Kia EV9 staat verder af van z’n andere familielid, de EV6. Waar die auto, helemaal ten opzichte van de Ioniq 7, nogal ronde en gestroomlijnde vormen heeft, is de EV9 vooral hoekig. Opvallend zijn de stompe en hoge neus, het vierkante silhouet en de met een lineaal uitgeklopte wielkasten.
Qua maatvoering komen de Ioniq 7 en EV9 wel flink met elkaar overeen. Waar Hyundai echter nog niet spreekt over specifieke buitenmaten, geeft Kia die wél. De EV9 meet 4,93 meter in de lengte, is 2,05 meter breed en 1,79 meter hoog. De wielbasis meet een forse 3,1 meter, tien centimeter langer dan in de EV6 die we al kennen. Hyundai geeft ook op wat de wielbasis is, en die bedraagt voor de Ioniq 7 3,2 meter. Dat doet al vermoeden dat beide auto’s zo goed als even groot zijn.
Duik in de prijslijst: de 576 pk sterke Kia EV6 GT
Dat geldt ook voor de onderhuidse techniek. We hadden het al over het E-GMP-platform dat de basis vormt voor beide modellen. Maar ze monteren naar verwachting ook dezelfde batterij, want de auto’s hebben een actieradius van 485 (Ioniq 7) en 483 (EV9) kilometer.
Het is dus nog even wachten op de definitieve productieversies. Die zien we waarschijnlijk ergens in de tweede helft van volgend jaar, om daarna ook informatie over een marktintroductie te krijgen.
Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.
Log in en lees het complete artikel
© 2022 Autovisie. Alle rechten voorbehouden